Amortyzatory są niezbędne do tłumienia i pochłaniania drgań karoserii, opon i zawieszenia, powstających podczas jazdy po nierównościach.
O jego intensywnej pracy świadczy fakt, że amortyzator podczas pracy robi się gorący. Auto z niesprawnymi amortyzatorami źle się prowadzi, charakterystycznie buja na nierównościach, niszczą się opony oraz inne elementy zawieszenia, a podczas jazdy na łukach pojawia się charakterystyczny pisk spod opon. Jest on skutkiem braku oporu na nierównościach, gdyż auto na niszczonych amortyzatorach odrywa się od podłoża jak piłeczka, co z kolei utrudnia jego prowadzenie i hamowanie. Niebezpieczny staje się fakt, że amortyzator psuje się stopniowo, a przez to pozwala na przyzwyczajenie się kierowcy do coraz gorszych właściwości jezdnych.
Amortyzatory sprawdza się podczas badania technicznego, niestety nie są to badania wysokiej jakości. Na zafałszowanie wyniku wpływ ma wiele czynników, jak na przykład, zły stan zawieszenia, ciśnienie w oponach itp. Niewiele stacji diagnostycznych jest wyposażony w specjalistyczny sprzęt do diagnozy stanu amortyzatorów, uwzględniający model samochodu, pojemność silnika i inne czynniki, których uwzględnienie pozwala na wykonanie dokładnej analizy.
Skoro stare się skończyły, nie działają właściwie, pojawiły się wycieki oleju etc. to czas na nowe amortyzatory. Jak wybrać nowe amortyzatory? Przede wszystkim, pamiętaj, że amortyzatory dedykowane do twojego auta przez producenta współpracuje z pozostałymi elementami zawieszenia. Jeśli twoje auto ma zalecane amortyzatory droższe, gazowe, to takie powinieneś do niego zakładać, jeśli olejowe, to wybieraj elementy produkowane przez producenta amortyzatorów twojego auta, zwłaszcza, że producenci samochodów zlecają produkcję amortyzatorów pod producentom. Pamiętaj, że olejowe szybciej się zużywają, ale auta w nie wyposażone uchodzą za bardziej komfortowe.
Uważaj na azjatyckie podróbki niskiej jakości, których żywotność jest zwykle niewysoka. Jeśli cię stać, kupuj markowe produkty, wytrzymujące od 120 do 150 tysięcy km, a podróbki powinny wytrzymać od 40 do 60 tysięcy km. Jednak, mimo, że producenci zalecają kontrolę amortyzatorów co 20 tysięcy km, to w naszych, polskich warunkach, powinno się je sprawdzać co 5 tysięcy km. Pamiętaj, aby wymieniać amortyzatory parami, a do także, że na obu osiach powinien być zamontowany ten sam typ amortyzatorów.
Sprawne amortyzatory to twoje bezpieczeństwo. To krótsza droga hamowania i łatwiejsze prowadzenie auta. Nie warto na nim oszczędzać.