Wiesz, kiedy łożysko twojego auta nadaje się do wymiany? Czy wiesz, jakie mogą być konsekwencje jazdy ze zużytym łożyskiem? Warto wiedzieć, że prawidłowa wymiana łożysk ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy.
Łożyska, to element, który ma służyć tak długo, aż się zużyje. Nie ma innej możliwości od wymiany zużytego elementu. Starsi kierowcy pamiętają czasy, kiedy łożyska trzeba było regularnie smarować, rozbierając piastę. Podczas tej czynności regulowało się wszelkie luzy na łożysku. Dziś w samochodach stosuje się szczelnie zamknięte łożyska z własnym smarem wewnętrznym, całkowicie bezobsługowe.
Głośny hałas od kół
O zużyciu łożyska świadczy głośna praca. Oprócz zużycia łożyska przyczyną hałasu może być jego przeciążenie lub nieprawidłowy montaż. Łożysko może również hałasować po długim postoju auta. Jako użytkownik auta masz wpływ na trwałość łożysk, które zużywają się szybciej przy nieprawidłowo ustawionej geometrii kół, podczas jazdy po nierównościach czy podczas jazdy w poślizgach. Destrukcyjny wpływ na łożyska mają również nawet lekkie uderzenia bokiem w krawężnik. Na żywotności łożysk odbijają się luzy na przekładni kierowniczej oraz bicie tarcz hamulcowych, odwrotnie również, gdzie zużyte łożysko staje się przyczyną powstawania luzów na przekładni kierowniczej i krzywienia się tarcz hamulcowych. Wniosek jest taki, że dbać o auto trzeba kompleksowo. Przyczyną zużycia łożyska bywa również brak smarowania, zwłaszcza w przypadku, gdy przegrzewają się zapieczone tarcze hamulcowe, stale hamowane zaciskiem. Wówczas smar, który ma nasmarować łożysko wytapia się i traci swoje właściwości smarne.
Sposoby na przedłużenie żywotności łożysk
Istotny dla żywotności łożysk jest ich prawidłowy montaż. Źle zamontowane łożysko w piaście lub piasta w zwrotnicy wróży szybkie kłopoty. Podczas montażu trzeba dokładnie sprawdzić wszystkie elementy współpracujące z łożyskiem, czyli zwrotnice, tarcze hamulcowe. Jeśli tarcze są krzywe, trzeba je po prostu wymieniać. Podczas montażu trzeba też sprawdzić wszelkie zabezpieczenia i pierścienie przytrzymujące. Prawidłowo zamontowane łożysko powinno wystarczyć do przejechania od 100 do 150 tysięcy kilometrów, a często więcej. Jeśli krótko po wymianie łożyska pojawią się objawy jego zużycia, to powinieneś niezwłocznie zgłosić u mechanika reklamację. Jeśli w aucie trzeba wymienić piastę z łożyskiem, które należy prasować, najlepiej zgłosić się z tym do wyspecjalizowanego serwisu naprawczego. Dzięki temu będziesz mieć prawdziwą gwarancję i pewność, że usługa została wykonana prawidłowo, zgodnie z technologią naprawy.
Koszty wymiany
Łożysko nie jest elementem szczególnie kosztownym, wręcz przeciwnie, cenea elementów i części montażowych, zwłaszcza do starszych, prostych konstrukcji to kilkadziesiąt złotych. Zmienia się w nowszych autach, gdzie stosuje się często łożysko zintegrowane z piastą i czujnikiem ABS. W najnowszych modelach samochodów łożysko, piasta i tarcza hamulcowa to jeden element, co oznacza, że trzeba za niego zapłacić nawet kilkaset złotych. Zakłady naprawcze polecają łożyska firm SKF, FAG, SNR, Meyle czy Ruville. To nie tylko światowi liderzy w tym segmencie rynku, ale też są to producenci podzespołów na pierwszy montaż do poszczególnych marek aut.
Nie zawsze patrz na najtańsze części zamienne
Za dobre materiały trzeba zapłacić. Wiadomo, że często kusi człowieka niska cena i chęć zaoszczędzenia, jednak to w dalszej perspektywie tylko iluzja. Oszczędzasz, kupujesz element kiepskiej jakości i w konsekwencji płacisz za chwilę drugi raz. Zanim więc podejmiesz decyzję o tym, jakie łożyska kupić, popytaj znajomych mechaników, jakie łożyska polecacie. Innym źródłem informacji są fora internetowe, gdzie można zdobyć informacje o konkretnej marce łożyska. W Internecie odszukać możesz również serwisów z opiniami dotyczącymi konkretnych części do samochodów.
Niewątpliwie błędem jest jazda ze zużytym łożyskiem koła. Lekceważenie niepokojących objawów wyeksploatowanego łożyska może spowodować, że koło w czasie jazdy po prostu stanie, a to oznacza nagłe unieruchomienie auta. Łatwo sobie wyobrazić, że wiąże się z tym nagła utrata panowania nad autem i groźba niebezpiecznego dla życia i zdrowia wypadku.